• head_bn_slider
  • head_bn_slider

Perbezaan topeng perubatan, topeng N95 dan KN95

Perbezaan topeng perubatan, topeng N95 dan KN95

Baru-baru ini, kita semua membeli topeng. Kami telah mengumpulkan beberapa maklumat di sini

Perbezaan antara topeng pelindung perubatan, topeng N95 dan topeng KN95

1. Topeng pelindung perubatan: sesuai dengan standard mandatori GB 19083-2010 China, kecekapan penapisan ≥ 95% (diuji dengan zarah tidak berminyak). Diperlukan untuk lulus ujian penembusan darah sintetik (mencegah percikan cecair badan) dan memenuhi petunjuk mikroba.

2. Topeng N95: Pensijilan NIOSH, kecekapan penapisan zarah tidak berminyak ≥ 95%.

3. Topeng KN95: memenuhi standard wajib GB 2626, dan kecekapan penapisan zarah tidak berminyak melebihi atau sama dengan 95%.

Seperti dua kacang polong, tiga kaedah kaedah kecekapan topeng di atas adalah sama. Oleh itu, tahap kecekapan penapisan adalah konsisten.

Oleh itu, kami membeli topeng NIOSH N95 dan GB2626-2006 KN95 adalah sama. Kunci untuk memakai topeng adalah menutup dengan wajah, iaitu, tidak ada kebocoran udara! Sila baca arahan dengan teliti sebelum memakai.

“Piawaian teras untuk topeng industri dan topeng produk pengguna adalah sama. KN95 standard GB2626 adalah OK, dan sebenarnya KN90 sudah cukup. Hanya apabila kakitangan perubatan memercikkan cairan tubuh, dan apabila kepekatan persekitaran sangat tinggi, ia perlu sangat ketat. Tetapi harus diperhatikan bahawa beberapa bintang cantik dengan topeng yang sama, tetapi tidak kira kesan pelindungnya. "Juruteknik 3M di atas memberitahu wartawan ekonomi abad ke-21.

Mengenai kekerapan menukar topeng, juruteknik yang disebutkan di atas mengatakan bahawa jika mereka kotor dan pecah, mereka akan mengubahnya dalam tiga hingga lima hari, atau jika kakitangan perubatan pergi ke kawasan yang tercemar, mereka akan mengubahnya.

Sebenarnya, tidak ada kesimpulan yang jelas mengenai masa memakai topeng N95 terbaik di negara asing, termasuk siapa, dan tidak ada peraturan yang relevan mengenai waktu penggunaan topeng N95 di China. Beberapa penyelidik telah melakukan penyelidikan yang relevan mengenai kecekapan perlindungan dan memakai topeng pelindung perubatan N95. Hasilnya menunjukkan bahawa setelah memakai topeng N95 selama 2 hari, kecekapan penapisan masih di atas 95%, dan ketahanan pernafasan sedikit berubah; kecekapan penapisan berkurang menjadi 94.7% setelah memakai topeng pelindung perubatan N95 selama 3 hari.

Walau bagaimanapun, topeng harus diganti tepat pada waktunya sekiranya berlaku situasi berikut:

1. Impedansi pernafasan meningkat dengan ketara;

2. Topeng rosak atau rosak;

3. Apabila topeng tidak dapat menutup wajah dengan ketat;

4. Topeng tercemar (seperti noda darah atau titisan dan benda asing lain);

5. Ia telah digunakan dalam kontak individu wad atau pesakit (kerana topeng telah tercemar);

6. Sekiranya topeng mengandungi karbon aktif, terdapat bau pada topeng.

Selain itu, perkara-perkara berikut harus diberi perhatian ketika memakai topeng

1. Basuh tangan sebelum memakai topeng, atau elakkan menyentuh bahagian dalam topeng semasa memakai topeng, untuk mengurangkan kemungkinan pencemaran topeng.

2. Membezakan bahagian dalam dan luar, atas dan bawah topeng. Bahagian warna terang berada di dalam dan harus dekat dengan mulut dan hidung, dan sisi gelap harus menghadap ke luar; hujung jalur logam adalah bahagian atas topeng.

3. Jangan sekali-kali memerah topeng dengan tangan anda, termasuk topeng N95. Anda hanya boleh mengasingkan virus di permukaan topeng. Sekiranya anda memerah topeng dengan tangan anda, virus akan basah dengan semburan, dan anda mungkin dijangkiti virus.

4. Pastikan topeng sesuai dengan wajah. Kaedah ujian yang mudah adalah: setelah memakai topeng, hembuskan nafas dengan keras, dan udara tidak dapat keluar dari pinggir topeng.

Apabila anda membeli topeng, pertama-tama anda dapat melihat logo model pakej luar. Perkara utama terakhir memakai topeng adalah sangat penting. Ia bukan sahaja putih tetapi juga putih!


Masa pengeposan: 15 Okt-2020